انواع چاپ روی پارچه

انواع چاپ روی پارچه

شخصیت تیشرت به چاپ روی آن است!

یک تیشرت خام که هیچ تصویری روی آن نباشد معمولا طرفدار زیادی ندارد. البته تیشرت ساده هم خود دارای استایلی خاص است اما شخصیت تیشرت به چاپ روی آن است. اما انواع چاپ روی پارچه در بازار موجود است که هر کدام کیفیت و کارایی خاص خود را دارد.

معمولا روی تیشرت‌ها از تصاویر و نوشته‌هایی استفاده می‌شود که هر کس بنا به استایل و یا شخصیتی که دارد جذب یکی از طرحها می‌شود. بعنوان تولید کننده پوشاک علاوه بر اینکه طرح‌های روز و مشتری پسندی را باید عرضه کنیم، داشتن اطلاع از نوع چاپ هم مهم است. حتی شما فروشنده عزیز هم باید بدانید که چه محصولی را برای مشتریان خود در بوتیک‌تان موجود کنید تا مشتری از شما راضی باشد. در ادامه با تعدادی از رایج‌ترین انواع چاپ روی پارچه آشنا خواهیم شد.

تولید و پخش تهران مارک، تولیدکننده انواع پوشاک در بازار بزرگ تهران

شماره مستقیم واحد فروش : 09129612380

خرید انواع تیشرت مردانه از تهران مارک

انواع چاپ روی پارچه

روش‌های متعددی در بازار استفاده می‌شود که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارد. امروزه دستگاه‌های متعددی نیز به بازار وارد شده‌اند اما هنوز هم برخی روش‌های قدیمی بصرفه‌تر هستند. برخی از روش‌ها برای نوع پارچه انتخابی ممکن است جوابگو نباشد. اگر همه این موارد را در کنار هم بدانیم، برای خرید تیشرت و لباس‌های چاپی می‌توانیم با قاطعیت بیشتری تصمیم بگیریم.

چاپ سیلک

1-چاپ سیلک

این روش را احتمالا همه شما می‌شناسید. یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها که با استفاده از شابلون اجرا می‌شود. ابتدا طرح را آماده می‌کنیم و سپس برای هر رنگ موجود در طرح باید یک شابلون آماده کنیم. بعد از اینکه شابلون چاپ آماده شد آن را روی پارچه قرار می‌دهیم و با غلطک روی آن فشار داده و می‌کشیم. پس از خشک شدن چاپ اول که می‌توان با dryer یا سشوار گرم به خشک شدن آن هم کمک کرد، نوبت به چاپ‌های شابلون‌های بعدی می‌رسد. همه این مراحل که به پایان رسید، شما می‌توانید طرح نهایی را روی پارچه ببینید.

البته چاپ سیلک هم‌خانواده‌های دیگری هم دارد که شامل مواردی مانند چاپ پلاستیک ، چاپ اورینت ، چاپ پلاستیک زول ، چاپ برداشت و چاپ سیلک تصویری می‌باشد.

مزایای این روش این است که رنگ آن ارزان است و ماندگاری بالایی هم دارد و همینطور خیلی سریع چاپ می‌شود. از طرف دیگر این نوع چاپ تقریبا بر روی همه جنس پارچه‌ای قابل اجراست. اما از معایب آن می‌توان گفت که تهیه شابلون گران تمام می‌شود پس برای تولید تعداد کم اصلا بصرفه نیست. همچنین اگر تعداد رنگها زیاد باشد تعداد شابلون‌ها هم بیشتری شده و علاوه بر افزایش هزینه، احتمال اشتباه و خراب شدن طرح در حین اجرا وجود دارد.

چاپ سابلیمیشن

2-چاپ سابلیمیشن

این بهترین روش برای چاپ روی پارچه‌های پلی‌استر است. یکی از معایب آن همین است که روی پارچه‌های نخی و الیاف طبیعی نمی‌توان از آن استفاده کرد. در این روش از گرما برای تبدیل رنگ به به گاز استفاده می‌شود و که با پارچه پیوند می‌خورد. نتیجه چاپ بسیار نرم است و بخوبی در پارچه نفوذ می‌کند. به همین دلیل هم تنفس‌پذیری پارچه حفظ می‌شود و هم چاپ آن دچار ترک‌خوردگی و پوسته پوسته شدن، نمی‌شود.

قیمت اجرای این نوع چاپ طوری است که شما نمی‌توانید برای کسب و کارهای کوچک و یا خانگی از آن استفاده کنید. چرا که بصرفه نیست. اما یکی از بهترین کیفیت‌های چاپ روی پارچه همین روش است. یکی از معایب عجیب این روش این است که رنگ سفید برای چاپ سابلیمیشن وجود ندارد و فقط روی پارچه‌های روشن قابل اجراست.

چاپ DTG

3-چاپ DTG

چاپ DTG مانند یک پرینتر جوهرافشان عمل می‌کند و بصورت مستقیم (direct to garment) از طریق هد بروی پارچه اجرا می‌شود. کیفیت آن نسبتا بالا است و بر خلاف سابلیمیشن بر روی پارچه‌های نخی هم قابل اجراست. همچنین بعلت داشتن جوهر سفید، روی پارچه‌های تیره هم قابل اجرا است.

هزینه این روش در ایران زیاد و سرعت آن نیز پایین است. به همین دلیل این نوع چاپ برای کارهای تجاری بصرفه نیست.

چاپ DTF

4-چاپ DTF

چاپ DTF (direct to film) یک روش مستقیم چاپ البته روی فیلم و کاغذ مخصوص است. سپس این فیلم را روی پارچه قرار داده و طرح را با استفاده از حرارت و فشار به آن منتقل می‌کنند. این روش نسبت به DTG کم هزینه‌تر است و قابلیت استفاده برای تولید صنعتی و انبوه را نیز دارد. البته فعلا تحریم‌ها مانع از همه گیر شدن آن شده است اما به مرور در بازار ایران جای خود را باز کرده است.

چاپ ژلاتین

۵- چاپ ژلاتین

این نوع چاپ با یک قالب فلزی اجرا می‌شود. ابتدا قالب را ساخته و سپس ماده پلاستیکی با فشار و حرارت به قالب وارد شده و روی پارچه ثبت می‌شود. نتیجه نهایی دارای حجم و سه بعدی است. چاپ ژلاتین هزینه‌ای متوسط دارد که بخاطر تولید قالب فلزی است و برای تیراژ بالا مناسب است. اغلب بصورت تک رنگ است ولی قابلیت اجرای چند رنگ هم وجود دارد. به دلیل حجم و سه بعدی بودن چاپ، چندان برای طرح‌های بزرگ مناسب نیست.

چاپ وینیل

6-چاپ کاتری یا برش وینیل

در این نوع چاپ که برای شماره زدن پشت پیراهن ورزشی هم استفاده می‌شود، از وینیل استفاده می‌کنند. وینیل مثل همان چاپ‌هایی است که روی درب شیشه‌ای مغازه‌ها هم با استفاده از آن می‌نویسند. با این تفاوت که وینیل مخصوص پارچه است. وینیل را روی پارچه قرار داده و با استفاده از حرارت و فشار آن را بر روی پارچه چاپ می‌کنند. از مزیت‌های اصلی این نوع چاپ می‌توان به کیفیت بالا و همینطور قابلیت اجرا در تعداد کم بصورت خانگی و همینطور تعداد زیاد بصورت صنعتی اشاره کرد. این نوع چاپ تک رنگ است و استفاده از چند رنگ در آن زمان‌بر است.

چاپ مدیا یا کاتر رنگی

7-چاپ مدیا یا کاتر رنگی

در روش قبلی فقط از یک رنگ می‌توانستید استفاده کنید اما در روش کاتر رنگی این محدودیت وجود ندارد. همچنین این نوع کاتر این قابلیت را دارد که قبل از برش، روی آن چاپ هم بزند. هزینه نسبتا خوبی برای چاپ‌های تعداد پایین دارد ولی برای کارهای صنعتی چندان بصرفه نیست.

بهترین نوع چاپ برای تولیدیها

حالا که با خصوصیات اکثر انواع چاپ آشنا شدید می‌دانید که هر پارچه‌ای چه نوع چاپی را می‌پذیرد. اما بیشترین استفاده تولیدی‌ها از چاپ سیلک و همینطور چاپ پلاستیک زول است که زیرمجموعه همین چاپ سیلک است. به دلیل اجرای ارزان و راحت آن برای محصولات نسبت به سایر روش‌ها بصرفه است. پس از آن چاپ DTF هم طرفداران زیادی دارد چرا که کیفیت خوبی را ارائه می‌دهد. همچنین در پارچه‌هایی که مواد دارند مثل پلی‌استر بهترین انتخاب همان چاپ سابلیمیشن است.

حالا دیگر اطلاعات کاملتری درباره چاپ روی تیشرت و پارچه دارید و از ویژگی‌های هر یک با خبر هستید. بطور مثال در صورتی که یک لباس دارای چاپ سابلیمیشن است باید بدانید که به احتمال زیاد این پارچه پلی‌استر است و یا نخ کامل نیست. پس اگر به دنبال محصولات نخی هستید به نوع چاپ آن دقت کنید. همینطور شما بعنوان یک فروشنده علاوه بر هنگام خرید باید در هنگام فروش هم بتوانید اطلاعات خوبی به مشتری‌های خود ارائه دهید. از این طریق بصورت تخصصی‌تر در بازار پوشاک فعالیت خواهید داشت.

روش‌های دیگری مانند گلدوزی هم برای نمایش تصاویر روی تیشرت وجود دارد. این روشها هم هزینه‌های خاص خود را دارد. در نتیجه قبل از خرید بهتر است به همه این موارد دقت کنید.

لینک‌های مفید

تهران مارک
ارسال دیدگاه